HENSEM DAN CANTIK BELAKA

ATTENTION

Assalamualaikum..
Disini diingatkan bahawa perkara-perkara yang berkaitan dengan agama, diminta dibuat rujukan terlebih dahulu dengan orang yang lebih arif dalam bidang ini..sebelum mengambilnya sebagai rujukan..
Sekian..

!!!!!!!!!!!!!!!! MY BLOG LIST !!!!!!!!!!!!!!!!

09 May 2011

Belajar Asas Kod HTML 1

asalamualaikum..
Setelah saya berblog hampir 9 bulan, saya begitu tertarik dengan susun atur blog dan aplikasi yang digunakan di dalam blog. Oleh itu, saya pun belajar sedikit mengenai Kod HTML. Pasti pernah dengar kan, he3 x pernah dengar??..ala kod yang diletakan dalam blog anda tu. Setiap blog mesti ada punya lah.. :)

Bagi yang tidak tahu HTML ini adalah ringkasan bagi "Hypertext Markup Language". Apa pulak benda ini. Haa dia adalah tag2 atau simbol2 yg ditulis atau direka dalam file untuk menampakan halaman yang dikehendaki supaya terdapat pada web. Ada faham...tidak faham..tak apa la..(nada merajuk)

Bagi yang sudah tahu..bersama2 kongsi untuk kegunana lain ye.

Ini saya hendak kongsi yang asas2 bagi penggunaan tulisan.

kod ini diletakan di awal ayat
<b> = Untuk Tulisan Tebal
<i> = Untuk Tulisan Miring/ Condong
<u> = Untuk Tulisan Yang Ada Garisan dibawah nya

Bagi akhir ayat hanya tambah "/" didalam kod itu..
cth: </b>, </i> atau </u>

cth ayat : "Saya Suka Blog Sebagai Renungan"

<b>Saya Suka Blog Sebagai Renungan</b>
hasilnya:
Saya Suka Blog Sebagai Renungan

<i>Saya Suka Blog Sebagai Renungan</i>
hasilnya:
Saya Suka Blog Sebagai Renungan

<u>Saya Suka Blog Sebagai Renungan</u>
hasilnya:
Saya Suka Blog Sebagai Renungan

Kalau di post sudah menyediakan button tersendiri untuk fungsi2 diatas. Ini sekadar perkongsian tambahan sahaja.

Sekian..
sebagai renungan..

*Nanti saya kongsi yang lain pulak. Yang ini pun baru dapat tahu setelah memunggah laman2 web dekat internet..hehe

2 comments:

  1. Owner pupuchik.com datang menyinggah di pagi hari :] Tak boleh tidur, asyik batuk now and then je.

    Oh saya start belajar HTML since I was 11-12. Waktu tu amat popular dengan Lissaexplains. And I was so in love with HTML especially when I had the chance to make my own website di geocities, etc.

    ReplyDelete
  2. owh..
    msti dah expert..
    kongsi lah bersama2 ye..
    sharing is caring :)

    ReplyDelete

komen-komen lah untuk mengeratkan silaturahim..
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...