HENSEM DAN CANTIK BELAKA

ATTENTION

Assalamualaikum..
Disini diingatkan bahawa perkara-perkara yang berkaitan dengan agama, diminta dibuat rujukan terlebih dahulu dengan orang yang lebih arif dalam bidang ini..sebelum mengambilnya sebagai rujukan..
Sekian..

!!!!!!!!!!!!!!!! MY BLOG LIST !!!!!!!!!!!!!!!!

15 April 2011

Kasih dan Sayang Ibu..


seorang ibu sanggup mambawa kandungan yang sarat selama 9 bulan..begitu peritnya hari-hari yang dilaluinya selama itu..seorang ibu juga sanggup berbuat apa saja untuk menjaga anaknya didalam kandungannya..diharapkan anak yang membesar ini dapat menjadi seorang anak yang soleh dan solehah..siksanya bukan berhenti begitu sahaja..terpaksa melawan sakit dan sensara untuk melahirkannya..sanggup mengadaikan nyawa demi anaknya..sesudah dilahirkan, si ibu memberi kasih sayang yang secukupnya kepada anaknya..menjaga dengan penuh kasih sayang..sewaktu anaknya masih  kecil, mengajar anaknya untuk mengenali dunia, memberi keselesaan sepenuhnya kepada anaknya tanpa mengira dirinya supaya suatu hari nanti anaknya dapat menjadi anak yang berguna..dan sanggup berkorban apa saja..

penat lelah ini tiada siapa yang tahu, hanya diri yang menangung sahaja yang mengetahui..segala penat ini diharap dapat memberi kesejahtera kepadanya bila sudah dewasa nanti..tetapi anak yang dididik dan diasuh  bagai minyak yang penuh itu tadi tidak menjadi apa yang diinginkan oleh ibunya..selalu sahaja melawan cakap ibunya, mencaci dan menghina ibunya, sanggup melukan hati ibunya..dan mengabaikan ibunya begitu sahaja..dan sanggup dihantar ibunya ke rumah jagaan..

adakah kita mahu ini terjadi kepada kita???.....

pernahkan kita berfikir betapa peritnya seorang ibu untuk menjaga anak-anaknya..

sewaktu kecil ibu menuruti segala karenah anaknya..sesudah besar anaknya melawan cakap ibunya..

semasa kecil ibu memberi kasih sayang secukupnya..sesudah besar anaknya mencaci menghina ibunya..

didalam kandungan ibu tidak malu membawa kandungan anaknya..sesudah besar anaknya malu bersama ibunya..

semasa kecil ibu sanggup menghabiskan masanya menjaga anaknya..sesudah besar anaknya sibuk dengan urusan kerja..

beginikah kita membalas jasa ibu kita??...
  
atau........

kita tidak mengetahui pengorbanan ibu kita??..

sedarlah..seorang ibu sanggup berbuat apa saja demi anaknya...sanggupkah kita membiarkan ibu kita begitu sahaja..setelah berapa banyak pergorbanannya dibuat kepada kita..

mengapa perlu kita bersifat ego dengan ibu sendiri..mengapa biadapnya kita kepada mereka..ia tidak membawa kemana pun kita..

ingatlah walau siapa pun kita..kayakah??...berpangkatkah??..hebatkah??..orang ternamakah??syurga tetap dibawah tapak kaki ibu..dan dengan ibulah titik permulaan bagi kita..sesungguhnya kasih sayang ibu amatlah berharga..

percayalah jika kita berbuat jahat pada ibu kita, anak kita pasti akan membalas kepada kita...dan seterusnya.. 

oleh itu, marilah sama-sama kita memohon kemaafan dengan ibu kita..sesungguhnya banyak dosa yang kita telah buat padanya..dengan segaja ataupun tidak..diharap ibu kita sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera..sayangilah ibu..jagalah perasaan mereka..

saya sayang ibu saya.. :)

sekian.
sebagai renungan

No comments:

Post a Comment

komen-komen lah untuk mengeratkan silaturahim..
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...