HENSEM DAN CANTIK BELAKA

ATTENTION

Assalamualaikum..
Disini diingatkan bahawa perkara-perkara yang berkaitan dengan agama, diminta dibuat rujukan terlebih dahulu dengan orang yang lebih arif dalam bidang ini..sebelum mengambilnya sebagai rujukan..
Sekian..

!!!!!!!!!!!!!!!! MY BLOG LIST !!!!!!!!!!!!!!!!

02 April 2011

10 Tanda Yang Difokuskan Apabila Gagal Mendidik Sebagai Ibubapa Muslim



asalamualaikum dan selamat sejahtera kepada pembaca sekadar renungan. hari ini saya ingin berkongsi sedikit kepada anda mengenai 10 tanda-tanda yang difokuskan apabila gagal mendidik anak-anak sebagai ibubapa muslim. semoga ini dapat memberi maanfaat kepada mereka yang mahu mendirikan rumah tangga kelak. 

1. Apabila anak anda tahu rancangan TV selama sebulan, tetapi tidak mengetahui bilakah masuknya waktu solat seharian.

2. Apabila anak anda boleh menyebut 10 nama artis-artis terkenal, tetapi tidak boleh memberitahu nama 10 orang rasul.

3. Apabila anak anda bangga menjadi seorang yang berfikiran bebas, tetapi malu digelar sebagai seorang muslim.

4. Apabila anak anda mampu mengingati lirik lagu paling popular setiap minggu, tetapi tidak dapat mengingati satu surah Al-Quran sekalipun kerana “ianya terlalu susah”.

5. Apabila anak anda tidak mahu tidur kerana dia sibuk ber’chatting’, tetapi rasa mengantuk apabila tibanya masa menunaikan solat subuh.

6. Apabila anak anda menyimpan duit untuk membeli pakaian fesyen terkini tetapi terasa sakit untuk bersedekah/membayar zakat.

7. Apabila pergi ke pusat membeli-belah itu lebih ‘PENTING’ daripada pergi ke masjid.

8. Apabila anak anda mampu bertutur lebih dari satu bahasa asing dan tiada satupun daripada bahasa tersebut bahasa Al-Quran (Arab).

9. Apabila anak anda lebih menyukai sambutan Hari Krismas LEBIH dari sambutan Aidiladha/Aildilfitri.

10. Apabila anak anda berfikiran berpakaian seksi atau mendedahkan aurat “LEBIH DITERIMA DAN DIHORMATI” daripada memakai pakaian Islamik(menutup aurat dan tidak menampakkan bentuk tubuh).

10 ‘checklist’ ini menggambarkan didikan yang tidak sempurna sebagai muslim dan pengaruh besar globalisasi kepada anak-anak. Abang-abang dan kakak-kakak pun perlu mendidik adik-adik. Tunjukkan contoh yang terbaik dengan akhlak yang baik dan pakaian yang baik.

sekian..
sebagai renungan

*petikan dari seorang sahabat blog..

No comments:

Post a Comment

komen-komen lah untuk mengeratkan silaturahim..
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...