HENSEM DAN CANTIK BELAKA

ATTENTION

Assalamualaikum..
Disini diingatkan bahawa perkara-perkara yang berkaitan dengan agama, diminta dibuat rujukan terlebih dahulu dengan orang yang lebih arif dalam bidang ini..sebelum mengambilnya sebagai rujukan..
Sekian..

!!!!!!!!!!!!!!!! MY BLOG LIST !!!!!!!!!!!!!!!!

04 February 2011

Khasiat & Kelebihan Habbatus Sauda


asalamualaikum

Disini diceritakan khasiat, kebaikan dan kelebihan habbatus sauda atau jintan hitam..
Nabi Muhammad pernah bersabda "Tetaplah kamu dengan Habbatus sauda. Sesungguhnya padanya terdapat ubat bagi segala penyakit, kecuali mati"

Habbatus sauda ialah sejenis tumbuhan yang banyak didapati di kawasan Mediterranean dan di kawasan yang beriklim gurun. Banyak kajian telah dijalankan. Bagaimanapun kebanyakkannya ditulis di dalam Bahasa Arab, oleh itu pendedahan terhadap dunia antarabangsa tidak banyak dibuat.

Habbatus sauda digunakan secara tradisional untuk beberapa keadaan seperti untuk menghasilkan kulit muka yang cerah, membantu merawat batuk dan asma, kencing manis, selsema, keguguran rambut, tekanan darah tinggi, masalah untuk tidur, sakit-sakit otot dan sendi, rasa loya dan muntah, mengurangkan kolesterol, merawat batu karang dan sebagainya.

Ibnu Sina di dalam bukunya Canon of Medicine menyatakan Habbatus sauda merangsang tenaga dan membantu pemulihan kepenatan dan semangat.

Ibnu Qayyim di dalam bukunya Medicine of the Prophet menyatakan Habbatus sauda berupaya memulihkan penyakit-penyakit seperti batuk, bronchitits, masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti jerawat, sakit senggugut dan haid yang lain, menambah susu badan, menambah pengaliran air liur dan sebagainya.

Dr Ahmad Elkadi pula membuat kajian dan mendapati Habbatus sauda mempertingkatkan daya tahan sakit (immune system).

Habbatus Sauda merupakan tumbuhan yang paling banyak unsur senyawa.

sekian..
sebagai renungan

1 comment:

  1. Habbatus sauda ni memang betul2 baik lh.saya dh nk hampir setahun amalkn makan minyak habbatus sauda keluaran minsyam..dulu selepas melahirkan ank yg kedua saya selalu mngalami sakit belakang smpai nk angkat ank pon x boleh.lepas saya mkan habbatus sauda dlm sebulan je dh nmpak kesannye yg sakit belakang pon dh hilang hingga sekarang..ank saya yg sulung pon ade mkan gk lh sebab dia asma sngt kuat..tapi sekarang dh x de asma lg.sebab tu lh saya percaya dgn habbatus sauda ni..kita kena lh usaha klau nk kesihatan yg baik..pads assists yg nk tahu lg tntang minyak habbatus sauda ni boleh sms kt no ni..0125132585 puan faridah..

    ReplyDelete

komen-komen lah untuk mengeratkan silaturahim..
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...