HENSEM DAN CANTIK BELAKA

ATTENTION

Assalamualaikum..
Disini diingatkan bahawa perkara-perkara yang berkaitan dengan agama, diminta dibuat rujukan terlebih dahulu dengan orang yang lebih arif dalam bidang ini..sebelum mengambilnya sebagai rujukan..
Sekian..

!!!!!!!!!!!!!!!! MY BLOG LIST !!!!!!!!!!!!!!!!

19 December 2011

Adab-adab Meludah

Assalamualaikum

Hari ini, saya hendak kongsikan dengan anda adab-adab ketika meludah. Saya terjumpa di satu laman forum dan memikirkan ia adalah satu perkara yang baik untuk dikongsi bersama. Kadang kita tidak perasan, kita selalu meludah air liur merata-rata dan tanpa menghirau tempat tu kotor atau tempat najis.
Di dalam islam asal nak meludah pun air liur sekali pun ada cara-caranya.Kalau nak meludah air liur atau apa-apa didalam mulut janganlah didepan orang ramai atau orang sedang menjamu selera.

Kita sebagai umat islam mesti menjaga kebersihan dan jangan meludah air liur di tempat-tempat yang kotor seperti didalam tandas, longkang dan tempat-tempat kotor yang lain.

Yang amat penting kita perlu tahu ialah

1) Jika meludah kekiri - Kita akan meludah kepada syaitan/Iblis

2) Jika meludah ke kanan - Kita seperti telah meludah ke arah Nabi kita iaitu Mohammad SAW

3) Jika meludah Ke depan - Kita seperti telah meludah kearah ALLAH SWT.

Sekian..Sebagai Renungan

Entri Lama : Adab Berbicara, Anak Kecil Yang Takut Api Neraka, Adakah Blog Anda Untuk Orang Dewasa??, Terima Kasih Nuffnang, Layahkah Kita Bergelar Saudara??

1 comment:

  1. Sesi ludah meludah ni tambah berleluasa bila bulan Ramadhan..

    ReplyDelete

komen-komen lah untuk mengeratkan silaturahim..
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...