HENSEM DAN CANTIK BELAKA

ATTENTION

Assalamualaikum..
Disini diingatkan bahawa perkara-perkara yang berkaitan dengan agama, diminta dibuat rujukan terlebih dahulu dengan orang yang lebih arif dalam bidang ini..sebelum mengambilnya sebagai rujukan..
Sekian..

!!!!!!!!!!!!!!!! MY BLOG LIST !!!!!!!!!!!!!!!!

14 February 2012

10 Perkara Yang Merosokkan Otak

Assalamualaikum..

Hari ini, saya hendak kongsikan sedikit perkara yang menyebabkan kerosokan pada otak kita. Artikel ini diambil dari laman sosial. Semoga ini dapat membantu kita dalam menjadi seorang manusia yang baik.

1. Tidak Mengambil Sarapan Pagi
Otak merupakan organ yang paling banyak menggunakan tenaga, iaitu sebanyak 25% daripada keperluan tenaga badan. Tidak mengambil sarapan pagi menyebabkan paras gula dalam darah manjadi rendah dan mengurangkan bekalan nutrisi pada otak. Banyak sel-sel otak akan mati dan keseluruhan otak akan menjadi kurang aktif pada hari tersebut.

2. Terlebih Makan
Tidak bermakna makan berlebihan menyebabkan otak menjadi semakin baik. Makan berlebihan menyebabkan banyak darah dialirkan kepada perut dan usus untuk bertujuan pencernaan, ini menyebabkan kekurangan darah yang sampai kepada otak. Ia akan mengakibatkan mengantuk, malas dan hilang daya fokus.

3. Merokok
Asap rokok sangat merbahaya kerana mengandungi pelbagai racun dan boleh membunuh banyak sel-sel otak.

4. Mengambil Gula Berlebihan
Gula yang berlebihan dalam badan boleh mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Ia juga boleh mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Menghidu Udara Yang Tercemar
Otak merupakan pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Menghidu udara tercemar menyebabkan kerosokan sel-sel otak. Berkawan dengan peroko juga mendedahkan kita kepada asap rokok yang sangat merbahaya kepada otak.

6. Tidur Yang Berlebihan
Tidur adalah baik untuk kesihatan otak kita. Namun tidur yang berlebihan menyebabkan otak kurang aktif dan melemahkan daya berfikir seseorang.

7. Tidur Dengan Menutup Muka
Tidur sambil meniarap dan menutup muka ke bantal atau menutup dengan buku atau lengan boleh menyebabkan benyak gas karbaon dioksida terperangkap dan disedut semula semasa bernafas. Ini boleh menyebabkan otak kekurangan oksigen.

8. Kurang Berimaginasi
Berfikir merupakan satu cara yang baik untuk mengasah otak kita. Kurang berimaginasi menyebabkan tahap kecerdasan otak menurun.

9. Jarang Berfikir
Jarang berfikir menyebabkan otak kita menjadi lembab dan tidak aktif. Maka, selalu berfikir akan melatih otak kita berkerja dan meningkatkan keupayaan otak kita.

10. Tidak membaca Al-Quran
Al-Quran merupakan kalimah-kalimah Allah s.w.t. Membacanya akan memberi banyak manfaat kepada badan kita termasuklah mengaktifkan otak kita dan mengelakkannya daripada rosak. Tidak membaca Al-Quran menyebabkan otak kita menjadi dungu dan dangkal.

sekian
Sebagai Renungan.

Entri Lama: Merokok 15 Kesan Pemusnah Imej, Kita Tidak Layak Membeza-bezakan, Tips Hendak Membeli Laptop, Adab-adab Meludah, Rumah yang Tidak Dimasuki syaitan

6 comments:

  1. sy bru bce td slpas cgu sy tag artikel ni di fb :) same2 kite elakkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya..sama2 kita elakan..a'a ni pun diambil dari FB..perkongsian bersama..thnk

      Delete
  2. Assalamualaikum Wr. Wb.

    saya setuju dengan tulisan anda diatas..

    Follower 1962, visit and follow back yah..

    ReplyDelete
  3. take a look at the site here w3w79k3m77 fake louis vuitton replica bags wholesale hong kong c1h27n9o53 replica bags china replica hermes k8a08d5t88 replica bags wholesale in divisoria link w4v45v0g04 replica gucci bags replica bags koh samui

    ReplyDelete

komen-komen lah untuk mengeratkan silaturahim..
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...